Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


h. Kézművesség, nagycsoport

KÉZMŰVESSÉG, NAGYCSOPORT

 

A nagycsoportos tevékenységek elsődleges célja az, hogy megbízható alapokat nyújtson az iskolai feladatok elvégzéséhez. Hasonlóan a képzőművészeti neveléshez, a hangsúly itt sem a tudás minden áron való bővítésén, hanem a helyes, kreatív, kezdeményező kész, aktív, a környezetet formáló alapállás megszilárdításán van. A képzőművészeti nevelés és a kézműves tevékenységek tartalma, tulajdonképpen ciklikusan ismétlődik az óvodától az egyetemig. Képzőművészeti nevelésből az alapelemekkel (pont, vonal, folt, forma, szín), azok sokoldalú felhasználásával ismerkedünk, a kézműves nevelés során anyagokat (természetes, mesterséges, újrahasznosítható) és változatos technikákat (vágás, ragasztás, sodrás, lapítás, gömbölyítés), valamint ezek alkalmazásaival, környezetünket alakító szerepével ismerkedünk.

Fontossá válik itt is a tantárgyakon átívelő jelleg és az ismeretek sokoldalú hasznosítása a mindennapi életben. Ha a pedagógusok megfelelő módon irányítják az óvodások által nagyon kedvelt, népszerű, bár sok előkészületet, önzetlenséget és komoly erőfeszítéseket is igénylő tevékenységeket, nagyon sok hasznot hozhatnak és jótékony hatásuk az oktató-nevelő munka egészére kihat. Az óvónő, aki nem tulajdonít ezeknek megfelelő fontosságot, egyúttal a tevékenysége egészének esélyeit rontja, gátolja.

 

Szeptember: Bevezető

A tavalyról megmaradt anyagok, eszközök rendszerezése, kiegészítése, pótlása, a tanultak (elméleti tudás, anyagismeret, technikák, felhasználások, alkalmazások) ismétlése az elvégzett munkák ürügyén.

 

Október: Kompozíciók levelekből, virágokból, ágacskákból.

Az őszi levelek kapcsán számtalan dologról szót ejthetünk a környezetismerettől a versekig, dalokig, beszélhetünk ezek színeiről, formáiról. A levelek vághatóak, téphetőek, ragaszthatóak, préselhetőek, belőlük emberi alakok, mesefigurák, állatformák alakíthatóak ki, de kiválóan alkalmasak különböző ritmusképletek bemutatására, megvalósítására is. Segítségükkel tisztázhatjuk a színharmónia fogalmát, megfigyelhetjük, hogy bármilyen alakzatban, válogatásban csoportosítjuk őket, harmonikusan színezett felületet eredményeznek. Ez a természet egyik csodája.

 

November: Kompozíciók só-liszt gyurmából

A só-liszt gyurma könnyen elkészíthető, gyúrható, alakítható hálás anyag, amelyből szívesen formálnak a gyerekek különböző alakokat, figurákat. Az eredmény szárítható, festhető, díszíthető, kisüthető. Margarinos, sajtos doboz fedelébe, ha só-liszt gyurma vagy gyurma ágyat teszünk, akkor az így kapott felületeket magvakkal, kavicsokkal, gyufaszálakkal vagy mozaikszerűen tojáshéj darabkákkal díszíthetjük.

 

December: Karácsonyfadíszek, ünnepi asztaldíszek, üdvözlőlapok, ajándékok készítése.

A választék olyan széleskörű az ünnepváró tevékenységeken, hogy itt nem tartom szükségesnek külön témák megnevezését. Azt viszont alapvetően fontos, hogy ezek a tevékenységek minden alkalommal hozzanak valami újat, érdekes, különleges megoldást. A csoportos feladatoknál jó, ha van valamilyen általános szempont, vezérfonal, amelyet mindenki követ, pl.: Díszítsük fel a csoport fáját kizárólag természetes anyagokból készült tárgyakkal. Csak fehér és ezüstszínű díszeket használjunk a fa, vagy a terem díszítésére. Sorshúzással válasszunk ki egy osztálytársat és készítsünk neki méretre szabott, az érdeklődési körének, titkos vágyainak megfelelő karácsonyi ajándékot.

 

Január: Origami, papírhajtogatás

Nagyon nehéz lenne megmondani, hogy egy nagycsoportos óvodás milyen szintű, nehézségű hajtogatások elvégzésére képes. A hajtogatás eredményessége nagymértékben függ attól, hogy milyen gyakoriak ezek és a nevelő mennyire elkötelezett híve a rendkívül hasznos tevékenységformának. Voltam már olyan óvodában, ahol a nagycsoportosok dobozt és békát hajtogattak, és jártam olyanban is, ahol egy egyszerű pohár, csónak vagy forgó elkészítése is gondot okozott elsősorban a gyerekeknek, de olykor az óvónőnek is.

Az óvodásokkal 4-6 éves korban különösebb erőfeszítések nélkül hajtogathatunk poharat, házat, zongorát, hóvirágot, versenykocsit és még nagyon sok dolgot, fontos, hogy ezeket változatos színekből, anyagokból, méretekben készítsük el, használjunk fel bátran az újságpapírt, írópapírt vagy akár nyomtatványok lapjait is. Az elkészült, olykor rajzzal, kollázs technikával díszített tárgyak nagyszerűen használhatóak különböző kompozíciók kiegészítő elemeként, vagy csoportos munkák készítéséhez is. Az ilyen típusú alkalmazások lehetőséget nyújtanak a két tevékenység összekapcsolására.

 

Február: Tortalap díszítése, szendvics készítése

Akár születésnapot, névnapot ünnepelünk, vagy farsangi bulit rendezünk, ennek, fontos, előkészítő része lehet az ünnepi asztal megterítése, a műanyag poharak díszítése, személyes jelekkel való ellátása, a szalvéta hajtogatása, de a szendvicskészítés, illetve a tortalapok díszítése is. Ezen a módon a szórakozás az oktató-nevelő munka szerves részévé válhat, ami az óvodai tevékenységeknél elsődleges szempont.

 

Március: Fakanálbábuk, jelmezek és díszletek készítése

Egyre fontosabb szerepet kapnak az olyan feladatok, amelyek csoportos tevékenységeket (bábszínházi előadás, különféle jelmezes ünnepségek, dramatizálások) kellékei, kiegészítői illetve főszereplői. Ilyenek többek között a fakanálbábuk készítése is, de ezen kívül még számtalan más példa említhető.

 

Április: Természetes anyagok díszítése (kavicsok, tojások)

A természetes anyagok díszítés szinte minden évben felújítható feladat, nagycsoportban is díszíthetünk, festhetünk kavicsokat, húsvéti ünnepvárók alkalmával újabb tojásfestési, díszítési eljárásokat tanulhatunk.

 

Május: Újrahasznosítható anyagok, vegyes anyagok felhasználása különféle kompozíciók készítéséhez.

Az évzáró, a búcsú közeledtével törekszünk a maradék papírdarabkák, gyufásdobozok, WC papír gurigák, gyufaszálak, fogpiszkálók, pillepalackok stb. felhasználását, ezekből végtelen változatos formájú díszeket, játékokat, ajándéktárgyakat, kompozíciókat készíthetünk. Fontos, hogy a választott tevékenységek megerősítsék az óvodát éppen elhagyni készülő gyereket abban a hitben, hogy a tudása sokoldalúan hasznosítható, a kreativitása, kezdeményezőkészsége pedig olyan érték, amelyre az iskolás évek alatt is nagy szüksége lesz. Gyakran vegyes anyagokat is használunk.

 

Június: Ismétlés, az óvodai éveket záró tárlat.

Az óvodai munka eredményességét nagyon sok módon, formában bemutathatjuk, összegezhetjük különböző előadások, vetélkedők, nyílt tevékenységek alkalmával, közvetítésével, ezek közül a legkézenfekvőbbek, leglátványosabbak az évet, ciklust záró tárlatok, amelyeken a csoport valamennyi tagja kézzelfogható példákkal bizonyíthatja tudását, ügyességét. A tárlatok rendezése, kiértékelése jó alkalom arra, hogy felelevenítsük, átismételjük, rögzítsük a tanultakat.

 

Milyen ismeretekkel rendelkezik kézművességből a gyerek az óvoda végeztével?

A legfontosabb valamennyi közül megítélésem szerint az, ha önállóan, örömmel, kreatívan képes részt venni az egyéni és csoportos tevékenységekben, felismeri ezek sokoldalú hasznosságát, környezetformáló erejét. Ha ezen felül még ismer néhány anyagot, technikát, eljárást és ezeket változó körülmények között hasznosítani is tudja, akkor olyan munkáét végeztünk, amelynek tapasztalatai, embert és közösséget formáló hatása még évekig érezhető lesz.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.