Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


b. Gyakori hibák

A leggyakoribb hibák

 

01. A kifestőkönyv jellegű megoldások a leggyakoribbak. Amióta a legtöbb óvodában van fénymásoló, rohamosan terjed ez kényelmes megoldás, amely nyilvánvalóan a fantázia és a kezdeményezőkészség gátja.

02. Vannak óvónők, akik érzik, tudják ennek a káros hatását, ezért csak képelemeket festetnek ki és ezekből készítenek csoportos kompozíciókat, de ez nem változtat a lényegen.

03. Ahol a nevelő még azt se ismeri fel, hogy a gyerek a kora miatt még nem alkalmas a kifestés elfogadható szintű kivitelezésére sem, az gyakran találkozhat a képen látható kérdő tekintettel: Tulajdonképpen mit vársz tőlem?

04. A fotó többek között bizonyíték arra is, hogy a gyermek nem a korosztályának megfelelő feladatot kapott.

05. Sajnos, olykor a hibáinkkal is büszkélkedünk. Természetesen ebben az esetben se a gyerekek követték el a hibát.

06. Néha az óvodás határozottan unja a feladatát és a kapott lapon jelzi, hogy ő is tud rajzolni, csak nem hagyják.

07. Az engedékenyebb megoldásokhoz sorolható, amikor a gyerekek az alapot készen kapják, de ezeket saját belátásuk szerint színezhetik.

08. Van, amikor a nevelő csak a keretet biztosítja az óvodás számára, de ez is elegendő ahhoz, hogy a munkák reménytelenül egyformára sikeredjenek.

09. Sokan előre gyártott elemekből készíttetnek képeslapot, ajándéktárgyakat. Azonos méretű, formájú, színű alapokon, ugyanolyan elemekkel csak ugyanolyan, vagy nagyon hasonló megoldások születhetnek.

10. A kép láttán pontosan nyomon követhető, hogy az óvodás szerepe az ajándéktárgyak kivitelezésében a kapott utasítások kivitelezésére korlátozódott.

11. Ugye milyen pontosak, szépek a kiscsoportos óvodások üdvözlőkártyái? Aki már látott közelről 3-4 éves gyereket, vajon mit hisz el mindebből?

12. December közeledtével télapók készülnek sorozatban szerte az országban sablonok alapján.

13. Természetesen jut feladat a gyerekeknek is ezen a majdnem kész, felnőtt munkán, ők díszíthetik a kötényt. A lényeg, hogy ebből minél kevesebb legyen látható. Sokan megfeledkeznek arról, hogy az óvodák, nem az óvó nénik, tanfelügyelők és nem a szülők miatt vannak és nem az ő ízlésszintjük az egyedül üdvözítő.

14. Az előre gyártott elemekből készített, unalmas feladatok nevelői hatása nyomon követhető ezen a képen is.

15. Hogyan készíthető WC papír gurigából béka? Erre kiadványok tucatjai adnak válasz a kényelmes, a gyerekek érdekéről megfeledkező óvónők százai számára, azok számára, akik úgy gondolják, hogy a dolguk olyan mutatós tárgyak készítése, amely egyaránt tetszik az igazgatónak, tanfelügyelőnek, szülőnek. Az ő valódi feladatuk viszont az lenne, hogy kreativitásra, kezdeményezőkészségre, anyagismeretre, technikák elsajátítására neveljék tanítványaikat, és ez típusfeladatokkal, alibi cselekvésekkel, készen kapott megoldásokkal nem lehetséges.

16. Így lehet dióhéjból egyforma vitorlás hajókat készíteni. De minek?

17. Sokan annyira nincsenek tisztába a tantárgy jellegével, szerepével, célkitűzéseivel, hogy még fotózzák is a bemutatott mintadarabok közvetítésével egyformára sikeredett, eredménynek alig nevezhető végterméket.

18. Megítélésem szerint a képen látható szép és értelmes gyerekek százféle virágot képesek százféleképpen rajzolni, festeni, ragasztani, pecsételni. Ehhez viszont a nevelő részéről nagyobb erőfeszítésre, komolyabb felkészülésre, több szeretetre lenne szükség.

19. Mitől sikeredtek ennyire egyformára a tészták? Ugyanazért, amiért a mögöttük látható fenyőfák is egyformák. A jelenség ezúttal sem az óvodásokat jellemzi.

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

oandrea2000@yahoo.com

(Andy, 2013.11.20 20:36)

Vélemenyem szerint tegyünk különbséget a kézimunka foglalkozások és a képzőművészeti nevelés között. Kézimunka tevékenységen nem tragédia, ha sablont adunk a gyerek kezébe,ha már egy megrajzolt vagy kinyomtatott mintát vágnak ki és a különböző egyforma elemeket ragasszák össze.Hiszen a gyermekeknek ezt is meg kell tanulni. Viszont azzal is egyetértek, hogy a képzőművészeti tevékenységek szóljanak a kreativitásról, és itt ne legyen, sablon vagy minta.(egyforma munkák)

Re: oandrea2000@yahoo.com

(muhisandor, 2013.12.31 19:19)

Kedves kolléga, szerintem bárhol lehet sablont használni, a fontos, hogy a végeredmény ne legyen sablonos, fantáziátlan, egyforma. A kreativitás tantárgytól függetlenül, az élet minden területén érték, ez viszi előre a világot. Meggyőződésem, hogy a magunk területén sokkal többet tehetünk rajzból, kézművességből, matematikából, földrajzból, környezetismeretből, románból ennek érdekében. Tudom, hogy ez lehetséges, készítettem egy DVD-t, amelyen több tízezer, jórészt a tanítványaim által készített munka reprodukciója látható, de két egyforma nincs közöttük. Eredményes, szép újesztendőt kívánok, szeretettel üdvözlöm, Muhi Sándor

gaborerzsi@gmail.com

(gábor erzsi, 2013.11.18 23:13)

Mélységesen egyet értek minden szavával...