Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


a.1 Lecketerv

Mit tartalmazzon a lecketerv?

 

a.       Lecketervre természetesen szükség van, de ezt megítélésem szerint nem szükséges túlméretezni, elkomplikálni.

b.      Ennek a legfontosabb ismérveken túl (hol, mikor, kiknek, mennyi időn át) tartalmaznia kell a tevékenység legfontosabb mozzanatait, valamint a hozzávetőleges időbeosztást. Azért hozzávetőleges, mert a gyakorlat azt igazolja, hogy ez általában nem a papíron, hanem az osztályteremben, munka közben dől el.

c.       Pontosan, világosan tisztázni szükséges még a tevékenység legelején a képzőművészeti, illetve kézműves feladatot és a konkrét feladatot, technikát, eszközöket, a kiértékelés módját, a téma kapcsolatát az előzőleg tanultakkal.

d.      A képzőművészeti feladat elsősorban az alapelemekhez (pont, vonal, folt, forma, szín, ritmus, kompozíció), illetve a kézművesség esetében az anyagokhoz, technikákhoz kapcsolható fogalom (természetes anyagok, mesterséges, újrahasznosítható anyagok, ragasztás, faragás, lapítás, gömbölyítés, sodrás, hajtogatás). A konkrét feladat, a képzőművészeti feladat, kézműves feladat megvalósításának kézzelfogható, konkrét módjához, formájához kapcsolódik (pl. készítsünk tájképet, dobozt, arcképet, karácsonyfadíszt).

e.       A kézműves, képzőművészeti tevékenységek lecketervének a legfontosabb eleme, kiegészítője a szemléltető, ezek lehetnek képzőművészeti, iparművészeti, népművészeti alkotások, esetleg reprodukciók, egyes elméleti ismeretek bemutatását, könnyebb megértését elősegítő, külön erre a célra készített lapok, valamint a gyerekek, tanulók által hasonló témakörben készített munkák. Fontos, hogy a bemutatott anyag tág értelmezési lehetőségeket nyújtson az óvodásoknak, tanulóknak és természetesen az is, hogy ezek ne legyenek utánozhatóak, másolhatóak. Ha mondjuk, konkrét megoldásokat mutatunk be az alapszínek alkalmazásával kapcsolatban, ezek legyenek sokfélék és a felmutatás után ne kerüljenek fel a táblára vagy a szemléltetők számára fenn tartott kiállító helyekre, ne legyenek utánozhatóak, másolhatóak.

f.       Kevesebb a variációs lehetőség a kézműves tevékenységeknél, de még az origami esetében is változtathatjuk a méretet, színt, díszítést, a felhasználás módját, szerepét.

g.      A lecketerv szerepe a tevékenység után nem ér véget, utólagos bejegyzésekkel rögzíthetjük a lebonyolítás erényeit, hiányait, tanulságait.

 

További információk:

https://muhisandor.eoldal.hu/cikkek/modszertan--rajztanitas--kezmuvesseg/08.-az-ovodai-kornyezetrol--diszitesrol.html

https://muhisandor.eoldal.hu/cikkek/modszertan--rajztanitas--kezmuvesseg/01.-gyermekrajzok.html

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.