Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


j. Kézművesség, harmadik osztály

KÉZMŰVES TEVÉKENYSÉG, HARMADIK OSZTÁLY

BEVEZETŐ

Tapasztalataim szerint a helyesen, türelemmel, szeretettel és felkészüléssel irányított osztályok számára hosszú ideig fontosak maradnak a kézműves tevékenységek, az egyik legkedveltebb, legjobban igényelt órákká válhatnak. Ilyenkor történik meg az a csoda, hogy sokan még szünetben is az elkezdett munka folytatását választják a játék, kikapcsolódás helyett. Mindebből mit tanulhatna a többi tantárgy, kolléga? Rengeteg dolgot, többek között azt, hogy az izgalmas, a tanulók számára hasznos, emlékezetes tevékenységek sokkal több előkészítő munkát, erőfeszítést igényelnek, mint egy átlagos lecketerv elkészítése, vagy néhány rögtönzés kijavítása.

A harmadik osztályban is környezetünk anyagaival, tárgyaival ismerkedünk, új eljárásokat, technikákat tanulunk, alapvetően nagy hangsúlyt fektetünk az elkészült munkák egyediségére, a kreativitásra, bővítjük a felhasznált anyagok sorát és csoportos tevékenységekkel erősítjük a csapatszellemet.

 

Szeptember: ismétlés, az anyagok, előző évi munkák számbavétele, felkészülés a harmadik osztályos feladatokra

A tavalyi év végén gondosan tartalékolt anyagok, néhány megőrzése méltónak tartott tárgy, az elektronikus formában tárolt fotók, változatos és érdekes kiindulópontokat kínálnak az ismétlésre, amelynek jó lenne megőrizni a spontán jellegét. Ez azt jelenti, hogy mutassunk be minél több tárgyat, technikát, anyagot a közös asztalnál, de ezek mellett adjunk lehetőséget arra, hogy tanítványaink minél nagyobb számban bekapcsolódhassanak a beszélgetésbe, elmondják, hogy mi tetszett nekik és mit kedveltek kevésbé, mit miért tartanak hasznosnak a tanultakból és mi az, ami a továbbiakban is foglalkoztatja, érdekli őket. Minderre, azért van szükség, mert a beszélgetés segíthet az évi munkatervünk összeállításában is.

Sokan azt hiszik, hogy könnyű dolga van annak, aki képzőművészeti nevelést, kézművességet tanít, mert a tanulók szeretik ezeket a foglalkozásokat. Tévhit ez is, mint annyi más, hiszen a spontán érdeklődés nem örök időkre adott, hanem annak folyamatos fenntartása komoly erőfeszítéseket igényel. Ez a megállapítás különben kivétel nélkül minden tantárgyra érvényes, valamennyit meg lehet szerettetni érdekes, hasznos, mozgósító tevékenységekkel, és valamennyit meg lehet utáltatni a lusta, közömbös, rutinszerű pedagógusi magatartásmóddal.

 

Október: Természetes anyagok

Ezek közül elsősorban jó, ha azokat használjuk októberben, amelyek könnyen begyűjthetőek, és amelyeket nagyon hosszasan nem érdemes tárolni, mert penészedhetnek, szétporladhatnak.

Itt elsősorban a csuhéra, levelekre, zöldségekre, tökre gondolok. Az első kép levelekből készült kompozíció, a második és a harmadik a csuhé felhasználási módjaira ad ötleteket.

Sokan panaszkodnak, hogy nincs anyaguk a mintázáshoz, ezért dolgoznak csak gyurmával, esetleg só-liszt gyurmával. Sár viszont akad mindenhol (04,05) és abból is nagyon sok minden formálható, gyúrható. Tény, hogy közben kicsit többször kell kezet mosni, de ez a legtöbb helyen megoldható. Természetesen nem úgy, hogy óra közben, egyenként rohangálunk a mosdóba, ahol rövid időn belül mindent besározunk, hanem egy műanyag lavór vízzel, néhány benedvesített textil darabbal, amelyeket munka után a szemétbe dobunk.

 

November: Mesterséges anyagok: üveg, puffancs, só-liszt gyurma

Folytathatjuk a mesterséges anyagokkal, azok alkalmazási, díszítési lehetőségeivel a tevékenységeinket. Ezúttal az üvegfestést (06) szemléltetem. Ha kevés hideg enyvet (aracet) keverünk a temperához, a díszítés kevésbé kopik, tartósabb lesz.

A 07-es képen a pillangót színezett puffanccsal díszítettük (a pont, mint díszítő elem, ritmus).

Ide sorolható a kétszersültön, gyöngyön, csőtésztán kívül még nagyon sok minden, többek között a só-liszt gyurma is. Ez a fotó (08) azt jelzi, hogy a legjobb, ha a gyurmát az osztály előtt, a tanulókkal közösen készítjük. A látott, tapasztalt, átélt dolgok sokkal tartósabbak az elmesélteknél.

 

December: Ünnepi díszítések, ajándékok, képeslapok

Harmadik osztályban sem feledkezünk meg az ünnepekről, és arról sem, hogy évente illik újítani. Vegyes anyagokkal dolgozunk, ezek a témák akár időszakos ismétlésként is felfoghatóak.

A kereszt (10) gyufaszálakból készült (újrahasznosítható anyag), a képeslap maradék színes papírokból (11), a karácsonyi dísz a hóemberrel papírtányérból, amelyet szalvétával vontunk be és természetes anyagokkal díszítettünk (12). A 13-as felvétel egy ünnepi asztali dísz készítéséről tudósít.

 

Január: Újrahasznosítható anyagok

Rendkívül változatos lehetőségeket kínáló, gazdag, szinte kimeríthetetlen területről van szó. A 14-es képen textildarabkákból készült csendélet látható, a 15-ös kép teljes egészében ceruza hegyezékből készült.

A 16-os képen WC papír guriga látható, amelyet pamutszállal fedtünk, illetve díszítettünk.

Nagyon kedvelt tevékenység a sodrott szalvéta, WC papír, papírtörlő, krepp papír darabkákból készített képek (17), de az iskolatejhez adott szívószálakból is érdekes kompozíciók készíthetőek (18).

 

Február: farsangi álarcok, csoportos feladat

Februárban készíthetünk kartonból, papírtányérból festett, krepp papír díszítésű álarcokat (19-21), amelyekhez újrahasznosítható anyagokból tervezhetünk ruhákat.

Beiktathatunk egy csoportos feladatot (22,23) is. Kartondobozból, sodort krepp papír galacsinos díszítéssel akváriumot vagy valami hasonló tárgyat: tévét, kincses ládát, kirakatot, múzeumi tárolót készítünk.

 

Március: Természetes anyagok

A tavasz közeledtével elővesszük a tárolható, tartósabb természetes anyagainkat is. Dióhéjból kis kiegészítésekkel, festéssel állatfigurákat készítünk (24), a kartonból összeállított házakat magvakkal, száraz levelekkel, papírcsíkokkal díszítjük (25,26). Tökmagból, paszuly és borsószemekből csendélet készül (27), a kövekből alakos kompozíció jön létre (28) és végül, csak a tavaszias hangulat kedvéért száraz ágakból és pattogatott kukoricából virágzó faágakat (29) is készíthetünk.

 

Április: Origami, húsvéti előkészületek

Gyakoroljuk a papírhajtogatást, egyszerű tárgyakat készítünk (30-32), és ezeket felhasználjuk csoportos feladatok kivitelezéséhez is (33). Az utóbbi versenyszerűen is megoldható. Az osztályt két csapatra osztjuk, megválasztjuk a csapatkapitányokat, megadjuk a kivitelezésre szánt időt és ennek leteltével a tanulókkal közösen kiértékeljük, rangsoroljuk az eredményeket.

Húsvéti feladatként ezúttal díszíthetünk tojásformákat makarónival, magvakkal és ezeket felhasználhatjuk az osztály, folyosó ünnepi díszítésénél (34).

 

Május: Újrahasznosítható anyagok, fonalak

Pamutmaradékokból készíthetünk fonalrajzokat (35, 36), gyakorolhatjuk a fonás különböző módjait (37,38) és felhasználhatjuk díszítéshez a végeredményt (39). Természetesen varrni is tanulhatunk, ennek gyakorlásához nagyon sok, változatos lehetőség áll rendelkezésünkre.

 

Június: Ismétlés, tárlat, az eredmények kielemzése

Nincs nagy változás az előzményekhez képest a júniusi tevékenységeinknél sem. Az osztály tagjai kicsit érettebbek, önállóbbak lettek, egyre több anyagot, felhasználási, átalakítási lehetőséget ismernek és képesek igényesebb kivitelezésű, tartós munkák készítésére is.           Kiegészítésként természetesen készíthetünk még egy könnyebb feladatot is, pl. egy repülőt pillepalackból és gyufás skatulyákból (40).

 

Mit tud kézművességből a harmadik osztályos tanuló az év végén?

Magától értetődő, hogy egyre több anyagot, technikát, alkalmazási módot ismer, de mint már említettem nem ez a legfontosabb. Lényeges, hogy érdekes, vonzó feladatokkal fenntartsuk az érdeklődésüket, kíváncsiságukat, értékeljük ötleteiket, újító bátorságukat még akkor is, ha a végeredmény nem mindig sikeredik tartósra vagy mutatósra, és ösztönözzük, jutalmazzuk azokat, akik a közös tevékenységekben vállalják a munka nehezét.

Ne feledjük egy pillanatig sem: kézműves tevékenységeket vezetünk, irányítunk, de ez csak eszköz, a cél a tanulók sokoldalú nevelése, felkészítése az életre, a tanultak hasznosíthatósága, tantárgyakon átívelő jellege.

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 



Facebook

Levelezőlista


Archívum

Naptár
<< Január >>
<< 2020 >>
Ke Sze Csü Szo Va
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    


Statisztika

Online: 2
Összes: 463326
Hónap: 2959
Nap: 269