Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


h. Kézművesség, második osztály

KÉZMŰVESSÉG, MÁSODIK OSZTÁLY

Általában az elemi iskolai oktatás egyik legtermékenyebb, legaktívabb időszaka a második, harmadik osztály. Ekkorára az osztályközösség már kialakult, a tanulók ismerik a feladataikat, tudják, hogy kire, miben számíthatnak és tisztában vannak nemcsak a rendelkezésre álló anyagok mennyiségével, minőségével, hanem az elvárásokkal is.

A tanulók otthonosan mozognak az osztályteremben és pontosan tudják azt is, hogy mi az, ami feltétlenül szükséges a feladat elvégzéséhez, hol kezdődik a fegyelmezetlenség, mások zavarása. Ismerik a munkahangulat fogalmát, örömeit, büszkék a teljesítményeikre és a sikertelen kísérletek újabb próbálkozásokra ösztönzik őket.

Mindez természetesen csak akkor következik be, akkor igaz, ha az előző években jól irányított, pontos célokat követő, eredményes munka zajlott az osztályban. Többek között ezért a hangulatért, ezekért az eredményekért érdemes megtenni minden tőlünk telhetőt, hogy megfelelő feltételeket, témákat, anyagokat, segítséget biztosítsunk a folyamatos munkához.

 

Szeptember: Bevezető, ismétlés, az anyagok számbavétele, új anyagok gyűjtése, beszerzése, rendszerzése

A fentiek mellett magától értetődően kipróbálunk, elkészítünk néhány dolgot, beszélgetünk az előző év témáiról, sikereiről és az osztályra váró feladatokról. A konkrét témák megválasztásában a nevelőnek elég nagy választék áll a rendelkezésére, nagyobb az esély a sikerre, ha olyanokat javasol, amelyek eleve felkeltik tanítványai érdeklődését.

Az évszakok, ünnepek, a korosztályra jellemző sajátosságok, a földrajzi adottságok, népművészeti hagyományok figyelembe vétele mellett ez sem elhanyagolható szempont.

 

Október: Természetes anyagok: gesztenye, levelek, csigák, csuhé

Tulajdonképpen a már óvodáskorban elkezdett ismerkedést folytatjuk, új technikákkal, ötletekkel, anyagokkal (csuhé, csigák), igényesebb kivitelezéssel, új anyagok, ragasztók, témák bevezetésével színesítve a tevékenységünket.

 

November: Origami (béka, versenyautó, felfújható labda)

Tapasztalataim szerint ez a kisiskolások számára különösen kedvelt tevékenység a papír hajtogatása, annyira belelendülnek az első próbálkozások sikereibe, hogy alig lehet leállítani őket. Egyetlen alkalommal csak egy tárgy hajtogatásával foglalkozzunk, mert különben összezavarjuk a tanítványainkat. Az alapfogalmakat, mozdulatokat már rég tisztáztuk, ezért a továbbiakban igényesebb feladatokat is megoldhatunk.

Természetesen itt sem nem árt betartani néhány alapszabályt:

01. Minden alkalommal az osztállyal együtt, szakaszosan dolgozunk, a lépéseket a padokkal szemben, felemelt kezekkel mutatjuk be, hogy közben figyelhessük a munka menetét, indokolt esetben segíthessünk. Ehhez rutinra van szükség, a legjobb, ha tükör előtt gyakoroljuk be a mozdulatokat.

02. Ha valaki elmarad, segíteni kell, hogy behozza késését, mert különben az egész környezetét zavarni fogja. Személyesen is segíthetünk, de felszólításra ezt a tanuló szomszédjai is megtehetik.

03. A bemutatás általában minél kevesebb szóval, magyarázattal zajlik ugyanúgy, ahogyan a kivitelezés is.

04. Minden tárgyat legalább kétszer egymásután hajtogatunk, de ha szükséges, ezt háromszor-négyszer is megtehetjük, a lényeg, hogy a végén mindenki boldoguljon.

05. A hajtogatott tárgyakból minden alkalommal megőrzünk egy példányt, hiszen ezeket kibontva bármikor újra tisztázhatjuk a szükséges lépéseket. Az origami közkedvelt tevékenység, játék, de ha időnként nem gyakoroljuk, nem ismételünk, könnyen elfelejthetjük a kivitelezéshez szükséges lépéseket

06. Egy kartonlapra készíthetünk fázishajtogatásokat, ezek segítségével még jobban megjegyezhető az elkészítés menete.

07. A hajtogatáshoz közönséges írópapírt használunk, ez sok színben megtalálható a kereskedelemben. A karton jobb tartást kölcsönöz a munkáinknak, de ezt jóval nehezebb hajtogatni, elemi iskolai osztályokban elkerülném ezt az anyagot. Használhatunk viszont újságpapírt, képes magazinok lapjait is.

08. Sohasem egy tárgy hajtogatása a cél. Ez csupán egy alapelem, amelyet a későbbiekben, díszítünk, beépítjük képzőművészeti kompozíciókba, felhasználjuk csoportos feladatoknál.

 

December: Újabb ötletekkel, tárgyakkal bővítjük az ünnepekhez kötődő feladatokat.             Adventi koszorút készítünk (09), a béka hajtogatásának egyik köztes, csökkenő méretben kivitelezett formájából fenyőfát alakítunk (10), készítünk feltekert papírcsík díszítéssel üdvözlőlapot (11)

 

Január: Mesterséges anyagok, puffancs (pufulec), kétszersült (keksz)

A puffancs fűzéséről, ékszerek készítésétől már esett szó korábban, az óvodáról szóló fejezetben. Ennek az anyagnak van egy jól kiaknázható tulajdonsága, ha benedvesítjük a végét, akkor tapad, több darabot összekapcsolva emberi alakokat, térformákat alakíthatunk belőlük (13). Ezek természetesen elég sérülékeny kompozíciók, de nem az örökkévalóságnak készítjük őket és fotókon bármikor megőrizhetjük az eredményeket.

A kétszersült, keksz is remekül felhasználható anyag kézműves tevékenységeken, hiszen festhető, ragasztható, a gyári mintázata alkalmassá teszi mesebeli házikók készítésére (14,15). Ragaszthatunk rá papírt, perecet, rajzolhatunk a felületére filctollal, alkalmas csoportos feladatok készítésére, elég időtálló anyag. Általában karton alapra, hullámpapírra rögzítjük közönséges papírragasztóval, de használhatunk hideg enyvet (aracet), vagy bármilyen más ragasztót is. Sokan kézműves tevékenységeken, két oldalon tapadó ragasztószalagot használnak a különböző felületek díszítéséhez.

 

Február: Újrahasznosítható anyagok

A WC papír guriga felhasználásáról már az óvodai feladatoknál is sok szó esett, de akkor még nem használtunk kávészemeket a díszítésére.

Hogyan lehet a gurigákból különféle színű, díszítésű, méretű fákat készíteni? Erre ad választ a 17-es számú felvétel.

Újrahasznosítható anyag az újságpapír, amelyből hajtogatással, ollóval és befőttes üveghez használatos gumival többek között lovacska is készíthető. Ezek a gumikarikák különben nagyon olcsón beszerezhetőek és számos helyen, feladat kivitelezésénél használhatjuk őket eredményesen.

 

Március: Gyurmabábuk, gyümölcsök

A gyurmázás, agyagozás, só-liszt gyurmázás is a visszatérő tevékenységek egyike az elemi iskolai osztályokban, ezen a területen még a negyedik osztályban is találhatunk olyan megoldásokat, lehetőségeket, amelyek igazolják a létjogosultságukat.

 

Április: Húsvéti tojástartók, ajándékdobozok

Húsvétra készíthetünk díszes dobozokat a tojásoknak, vagy ajándékdobozokat (21), amelyeket újdonságként saját készítésű bojtokkal ékesíthetünk (22,23)

 

Május: Kompozíciók különböző zöldségekből

Ahogyan az a 24, 25 szám alatti ábrákon is látható, a zöldségekből is lehet különböző alakokat komponálni gyufaszálak, fogpiszkálók segítségével. Ezek nem tartós anyagok, nehezen tárolhatóak, megpenészednek, de fotók formájában a munkánk eredménye, illetve annak tanulságai, az eredeti ötletek megőrizhetőek. Ezt a témát korábbi feladatokkal, kövek festésével (26) vagy magvakból készült kompozíciókkal (27) is kiegészíthetjük ebben a hónapban.

 

Június: Ismétlés, az évzáró tárlat megrendezése, a megmaradt anyagok, eszközök mentése

Ha a fenti feladatok 50-60 százalékban teljesítettük, sikeres évet mondhatunk magunkénak és emelt fővel kezdhetünk majd a harmadik osztályos feladatokhoz.

Az nem véletlen, hogy a képanyagban szerepeltetem a kisiskolások fotóit, akik legnagyobb része személyes ismerősöm. Ezt azért teszem, hogy tudatosítsam, a gyermek, a tanuló valamennyi tevékenység főszereplője, érte vannak a feladatok, a tárlatok, miattuk készítünk ajándéktárgyakat, díszítést, mindent.

Ha az eszközök rendezése közben találunk az iskolatejtől maradt szívószálakat, azokból rövid idő alatt csoportos munkát rögtönözhetünk (28), vagy szemléltetőket készíthetünk a mértani alakzatok, testek tanításához.

 

Mit tud a tanuló kézművességből a második osztály végén?

Mint láttuk, olvastuk számos új anyagot, témát, technikát ismer meg ebben az évben is, tudását, ismereteit számos iskolai és iskolán kívüli tevékenységben tudja kamatoztatni. Ezek mérhető, nyomon követhető gyarapodások, de még náluk is sokkal fontosabb, hogy a kézműves tevékenységek kreatív, kezdeményező embert formálóak. Azt a velünk született állandó érdeklődést, kíváncsiságot tarthatjuk ébren a segítségével, amely megítélésem szerint a legnagyobb, legfontosabb emberi értékek egyike.

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 



Facebook

Levelezőlista


Archívum

Naptár
<< Július >>
<< 2020 >>
Ke Sze Csü Szo Va
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    


Statisztika

Online: 14
Összes: 517546
Hónap: 11292
Nap: 408