Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


e. Képzőművészeti nevelés, középcsoport

KÉPZŐMŰVÉSZETI TEVÉKENYSÉG

(JAVASOLT FELADATOK)

 

KÖZÉPSŐ CSOPORT (4-5 éves gyerekek)

Míg a kiscsoport a spontán firkálások, játékos, különösebb célok nélküli alakítások, formálások időszaka, addig a középső csoportra már az ábrázolás örömének, lehetőségeinek felfedezése és minél szélesebb körű alkalmazása a jellemző egyre változatosabb eszközök és technikák közvetítésével. Aki gyerekekkel dolgozik, az pontosan tudja, hogy érdeklődőek, nyitottak minden új iránt. Ezt a spontánul megnyilvánuló képességet kell a nevelőnek irányítania, folyamatosan kibontakozási lehetőségeket, sikerélményeket nyújtva valamennyi óvodásnak, és akkor nyert ügye van.

Kevés hálásabb, érdeklődőbb, lendületesebb közösséget lehet látni, mint ők, öröm nézni, ahogyan feszülten figyelnek minden magyarázatot, bemutatott tárgyat, és ahogyan lelkesen, teljes bedobással részt vesznek a kapott feladatok kivitelezésében. Nem okozhatunk csalódást nekik azzal, hogy felkészületlenül adjuk a rutinosan tálalt, különösebb erőfeszítéseket nem igénylő, unalmas feladatokat. Egy hasznos, érdekes, élvezetes téma kitalálása, elvégzése, kiértékelése komoly erőfeszítést igényel a nevelő részéről, de minden esetben meghozza a gyümölcsét.

 

Szeptember: Az ismert anyagokkal, eszközökkel, technikákkal kapcsolatos ismeretek felelevenítése, gyakorlása rögzítése.

Egyszerű, feladatokról, konkrét témák nélküli játékokról van szó, amelyekkel szoktatjuk a csoportot a tevékenységre jellemző körülményekhez, hangulathoz, az eszközök kezeléséhez, kiosztásához, az ezeket követő takarításhoz. Közben természetesen átismételjük az előző években tanultakat a színekről, vonalakról, foltokról, alapokról, anyagokról, előkerülnek a tavalyi, az új reprodukciók, és még sok minden.

Jó, ha ezeket a feladatokat műfajok szerint, csoportosítva végezzük, vagyis külön foglalkozunk a rajz- és festőeszközökkel, festékekkel és a mintázás anyagaival, eszközeivel.

Október: Színelméleti alapismeretek

Megismerkedünk az alapszínek, fő színek fogalmával, azonosítjuk ezeket a környezetünkben, reprodukciókon, beszélünk a tulajdonságaikról, szerepükről az óvodában, a mindennapi életben, iparban, közlekedésben. Készítünk egy-két munkát alapszínekkel. Itt a legkézenfekvőbb feladat lenne a zászló ábrázolása (piros—sárga—kék), mégsem ezt javasolnám. Azért nem, mert szinte elkerülhetetlenül sztereotip megoldáshoz vezet. Helyette rajzoljunk inkább virágokat, léggömböket, pillangókat, díszítsünk zsebkendőt, fessünk halakat. Minél változatosabb lehetőségeket kínálunk a kivitelezésre, annál érdekesebbek lesznek az eredmények.

November: Rajz színes alapra

Ezzel a témával tulajdonképpen a szín- és tónusellentétek fogalmával, és ennek kapcsán új eszközökkel, technikákkal is ismerkedünk.

December: Spontán szimmetrikus foltok összehajtogatással

Az első próbákat egyetlen folttal már a kiscsoportban elvégeztük, ezúttal több folt és szín folyamatos felhasználásával, építkezve alakítjuk ki a munkánkat, egyelőre anélkül, hogy bármivé alakítsuk ezeket.

Január: Ritmusok, díszítmények

Tovább fejlesztjük a kiscsoportban kialakított fogalmakat a ritmusról, rímelésről. Ez nem feltétlenül csak díszítő rajzok segítségével lehetséges, bár a probléma tanulmányozására azok az igazán megfelelő feladatok.

Február: Farsangi álarc készítése saját készítésű alapra.

Az óvodások közép csoportban lassan megszokják az olló használatát, az önálló munkát. Büszkék minden újonnan elsajátított dologra, képességre és folyamatosan várják tőlünk, hogy egyre nehezebb, érdekesebb feladatokat kapjanak.

Március: A pont.

A kiscsoportos ismereteket újabb technikákkal, fogalmakkal gyarapítjuk, ismerkedünk a pont építő, díszítő szerepével. Nem feledkezünk meg a közelgő ünnepekről sem, hiszen húsvét következik.

Április: A vonal

A középcsoport vége felé az óvodás már egyre több mindent tud ábrázolni, megjeleníteni, mások által is felismerhetően megfogalmazni vonalas rajzaiban. A rajz egyik legkedveltebb eszköze a filctoll, de szívesen dolgoznak grafit vagy színes ceruzával, golyóstollal, zsírkrétával is különböző színű felületekre.

Május: A folt

A középcsoportban már ismerkedhetünk a festői és a díszítő folt fogalmával. Festői foltokat legkönnyebben nedves alapon futtatással nyerhetünk, ezek a gyakorlatok a spontán keveredések tanulmányozására is kiválóan alkalmasak. Készítünk díszítő foltokat, tenyérlenyomatok is, ezeket már középcsoportban bátrabban egészíthetjük ki, alakíthatjuk át állatfigurákká, virágokká. A kézműves tevékenységeken a gyerekek által készített kereteket is felhasználhatjuk a jobban sikerült munkák kiemeléséhez.

Június: Ismétlés

Az eredmények számbavétele, megbeszélése, kiértékelése mellett, ebből az alakalomból rendezhető egy nagy, közös kiállítás, amelyet természetesen a szülők is megtekinthetnek.

 

Mit tanulhat meg képzőművészeti nevelésből egy óvodás a középső csoport végeztével?

a. Elmélyíti, kiszélesíti a kiscsoportban szerzett ismereteit, úgy anyagokkal, technikákkal, fogalmakkal ismerkedik.

b. Új színelméleti ismereteket van alkalma szerezni, képes ezeknek a gyakorlati alkalmazására is.

c.  A sokrétű elméleti és gyakorlati ismeretek egyre jobban alkalmassá teszik arra, hogy konkrét feladatokat oldjon meg és a rögtönzött kiállítások alkalmával lehetősége nyílik arra is, hogy az eredményeit összehasonlítsa a többiek megvalósításaival.

d. Sokkal könnyebben és hatékonyabban vesz részt a csoportos feladatok kivitelezésében, a tárlatok rendezésében, a terem díszítésében.

e. Egyre jobban meg tudja különböztetni témák és műfajokként a képzőművészeti, népművészeti és iparművészeti tárgyakat, azok reprodukcióit, felismeri a már látott alkotásokat.

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.